Beszélgetésekben tapasztalom, hogy többen a pageranket (PR) a toolbarban található értékkel azonosítják. Szőrszálhasogatásnak tűnik, de a toolbarban található érték csak a pagerank nyilvános értéke, amit – feltehetően – a valódi értékből képeznek logaritmikusan.
A pagerank nevét a Google egyik alapítójáról, Larry Page – ről kapta. Értéke leginkább a bejövő linkek számától és minőségétől függ.
Nem is annyira régen történt az a furcsa eset, ami kis túlzással megrázta a SEO iránt érdeklődő webmesterek világát: számos oldalnak visszazuhant a pagerankja. A kárvallottak között nagy, ismert nemzetközi weboldalak is voltak. Olyan oldalakat érintett az ügy, ahol volt blogszolgáltatás, vagy az egész oldal blogalapú volt. Ami még az ügy érdekessége: bár a nyilvános PR érték lecsökkent, senki nem tapasztalt változást a találati listákban. Az üggyel kapcsolatban jól foglalja össze a lehetséges elméleteket ez a blogbejegyzés.
Magam is tapasztaltam a jelenséget az általam szerkesztett www.munka.org esetében az 5 PR érték lenullázódott (jelenleg 3-as). A látogatottságban nem történt semmi változás, ugyannyian jöttek a Google-ból , mint addig, s nem változtak meg a helyezések sem a Google találati rangsorában az oldal kulcsszavaira.
Ez az ügy meglehetősen jól mutatja – legalábbis szerintem- hogy a toolbar értéke és a valóságos érték nem feltétlenül mozog együtt. Amint egy kiváló embertől hallottam, „a pageranknek semmi köze a keresőoptimalizáláshoz”. Ez tévedés. A nyilvános pageranknek már nincs sok köze hozzá, a valódinak viszont annál inkább. A fizetett linkekkel kereskedőknek ez legalábbis kellemetlen, egyébként végső soron nem okoz gondot a jelenség.