Google hivatalosan deklarált célja, hogy a világ információit mindenki számára hozzáférhetővé és hasznosíthatóvá tegye. A webmester nem hivatalosan deklarált célja, hogy weboldala tartalmát minél több emberrel megismertesse.
Jeremy Rifkin szerint korunk „a hozzáférés kora” ( the age of access). Lehet benne valami, a Google milliárdos üzletet hozott létre az információkhoz való hozzáférésből – anélkül, hogy maga információt szolgáltatna. Mindezt teszi a felhasználó örömére, a szerzői jogok őreinek bánatára.
A webmester meg általában úgy gondol a Google-ra, mint a mesebeli király: egyik szeme sír, a másik meg könnyezik. A felhasználók olyannyira rászoktak a Google használatára, hogy elemi érdekké vált minden honlap számára az első találatok között megjelenni – minél több, a honlap témájához kapcsolódó kulcsszóra. Azonban ez nem is annyira egyszerű feladat.
Mi is a webmester célja? Hogy mindazon információkat, amelyeket ő hasznosnak tart, mindenki számára hozzáférhetővé tegye. Éppen ezt kívánja a Google is tenni. A webmester és a Google érdekei eddig a pontig közösek.
A webmester azonban nem egyszerűen hozzáférhetővé szeretné tenni a tartalmát, hanem népszerűvé, közismertté is akarja tenni – tekintet nélkül annak információértékére. Az érdekek itt szétválnak: a Google azon oldalt akarja első helyen tudni, amely a „legrelevánsabb”, amellyel a keresést végző felhasználó elégedett. A webmester meg a saját oldalát akarja az első helyen látni.
Bizony ez egy konfliktushelyzet, s a legjobb út a feloldásra az oldal relevánssá tétele.
A Google-nek erős érdeke fűződik ahhoz, hogy a világ lehetőleg minden információja regisztrálva legyen adatbázisában, s a felhasználók egyre jobb minőségű találatokat kapjanak. A keresőóriás e két érdeke tükröződik a keresőoptimalizáló cégekről vallott véleményében: sokukat a weboldal tulajdonosok számára hasznosnak tartja, a manipulátorok igénybevételétől ugyanakkor óva int mindenkit.
A Google nem a webmester barátja. Nem is lehet a barátja, ugyanis a barátait ki-ki maga választhatja meg. Sokkal inkább olyan, mint egy rokon - olyan rokon, akivel együtt kell élni. Ő a mi "Nagy Testvérünk". Alkalmazkodni kell hozzá, hogy legyen oldalunknak célzott látogatottsága, költséges reklámozás nélkül is.